2014 January 24

Misen Energy AB:s (publ) finansiella situation kan komma att påverkas av fortsatta utmaningar i Ukraina

Som tidigare har rapporterats, har gas som produceras och levereras till JA av Misen Energy AB:s (publ) dotterbolag LLC Karpatygaz godtyckligt uteslutits från avräkningssystemet (gas balance), vilket omöjliggör för LLC Karpatygaz att sälja gas och uppbära intäkter. Läget är oförändrat under 2014 och den växande osäkerheten kring gasbalansen och den allmänna ovissheten i Ukraina kan komma att påverka Misen Energy AB:s (publ) finansiella situation.

Styrelsen och ledningen arbetar med att hitta lösningar till situationen. Som ett led i detta arbete har Misen Energy AB (publ) lämnat till Ukraina en underrättelse om investeringstvist enligt Överenskommelsen mellan Konungariket Sveriges regering och Ukrainas regering om främjande och ömsesidigt skydd av investeringar (härefter ”BIT”). Detta föregicks av en skrivelse i slutet av november 2013 till Ukrainas minister för energi och kolindustrin där bolaget bad om hjälp med att utreda situationen. Då inget svar har erhållits från Ukraina har Misen Energy AB (publ), genom underrättelsen om investeringstvist inskickad den 13 januari 2014, vänt sig till Ukrainas regering med begäran att i enlighet med BIT artikel 8 (1) inleda förlikningsförhandlingar. Om de problem som beskrivs i underrättelsen om investeringstvist inte kan lösas inom sex månader förbehåller sig Misen Energy AB (publ) rätten att hänskjuta tvisten till internationell skiljedom enligt BIT.

I syfte att hantera en eventuell inverkan på Misen Energy AB:s (publ) finansiella situation, överväger styrelsen möjligheten att sammankalla en extra bolagsstämma där frågor och förslag till lösningar kommer att presenteras för aktieägarna. Mer detaljerad information om detta kommer att publiceras inom kort.

Tel.:      46 31 759 50 72
Mobil:   46 709 45 48 48
E-post: goran@misenenergy.se

Misen Energy AB (publ) (tidigare Svenska Capital Oil AB (publ)) är ett svenskt olje- och gasprospekterings och produktionsbolag verksamt i Ukraina. Bolaget grundades 2004 och aktien handlas sedan den 12 juni 2007 på NasdaqOMX First North.
Misen Energy AB (publ) förvärvade under 2011 Misen Enterprises AB och dess ukrainska dotterbolag, Karpatygaz LLC, inklusive 50,01 % av rättigheterna till intäkter och vinst från ett gasproduktionsprojekt i Ukraina.  Detta förvärv betalades genom nyemission av aktier.
Rättigheterna till gasutvinning erhålls genom ett produktionssamarbete i ett s.k. joint activity project som regleras av ett Joint Activity Agreement mellan Misen Energy AB (publ)’s direkt och indirekt helägda dotterbolag, Misen Enterprises AB och Karpatygaz LLC (tillsammans 50,01 %) och PJSC Ukrgazvydubovannya (49,99 %), den största producenten av naturgas i Ukraina, dotterbolag till det statliga Naftogaz, Ukraina. Värdet av dessa tillgångar bedöms betydligt överstiga likviden för Misen Enterprises AB.
Samarbetsprojektets syfte är att avsevärt öka produktionen av gas och olja genom införande av modern teknik och ett omfattande investeringsprogram.
Misen Energy AB (publ) har sitt säte i Stockholm och aktien handlas på First North under beteckningen MISE.
Bolagets Certified Adviser på NasdaqOMX First North är Thenberg & Kinde Fondkommision AB.
För ytterligare information se vår websida: www.misenenergy.se